Peter Jackson (THE LORD OF THE RINGS) stortte zich met al zijn technisch kunnen op bergen archiefmateriaal uit de Eerste Wereldoorlog en weet daarmee op onnavolgbare wijze de loopgraven tot leven te wekken.
Ter gelegenheid van het einde van de Eerste Wereldoorlog, in 2018 honderd jaar geleden, zou Peter Jackson een gedenkwaardige film maken. De hamvraag was: hoe? Hoe kan een hedendaags publiek ooit beleven wat het toen voor een gewone Britse soldaat behelsde te dienen aan het western front? Jackson wist – en de film bewijst zijn gelijk – dat alleen een allesomvattende aanpak zou werken. Het eindproduct moest eruit zien als film van nu. Dus pakte hij elk aspect van het oude, schokkerige celluloid dat 'vroeger' uitstraalt, aan: beelden werden scherper gemaakt en gestabiliseerd, kregen een 'natuurlijke' snelheid, kleur en omgevingsgeluid werd toegevoegd en liplezers reconstrueerden dialogen. Tenslotte zette hij alles zelfs nog om in 3D. En geen van deze ingrepen voelt als gekunsteld. 3D wordt nergens tot effect. De film ontvouwt zich in alle rust en spaart ons afleidende informatie: fragmenten uit brieven en dagboeken van soldaten begeleiden de beelden – in zijn eenvoud even intens als overweldigend. Het vaak opvallend luchtige commentaar illustreert hun bijna misselijkmakende acceptatie van de verschrikkingen. Men verhaalt over dagelijkse trivialiteiten – afwisselend onvoorstelbaar, vrolijk of afgrijzend – over vechten en volwassen worden, over kameraadschap en de dood. En de anticlimax van de thuiskomst. Met een eenvoudige opzet herdefinieert THEY SHALL NEVER GROW OLD een ongekend afschuwelijke, lang 'ondergewaardeerde' loopgravenoorlog, en onvermijdelijk een voedingsbodem voor de vele revoluties en politieke wendingen nadien, zo hemeltergend was de incompetentie en wreedheid van de elite die deze jongens de hel in stuurde. Voor deze uitzonderlijke 3D-voorstelling installeren wij speciale apparatuur en vragen hiervoor een toeslag van €3,00. U krijgt een 3D-bril, anders dan die u in de commerciële bioscoop gewend bent, die we na de voorstelling weer innemen.
duur
100 min.