Bram Ladage Gouda

Bij Bram Ladage kun je gewoon je patatje blijven halen

In het nieuws gaat het bijna nergens anders meer over: het coronavirus en de harde maatregelen om het virus tegen te gaan. De impact brengt ons allemaal in de war en in de problemen. Zo ook de (horeca)ondernemers. Maar die gaan zeker niet bij de pakken neerzitten. Neem Bram Ladage op de Markt. Eigenaars Lindsay en Raymond van der Zalm zijn in en met al hun creativiteit een afhaalservice met stringente regels gestart. Je kunt dus gewoon blijven genieten van de heerlijke verse patat van Bram Ladage.

Op zondag 15 maart werd bekend dat onder meer de horeca moet sluiten. En wel tot 6 april. Voor Bram Ladage op de Markt is een uitzondering gemaakt. De bekendste patatzaak van Gouda mag open blijven, maar alleen voor het afhalen. Verder mag er maar één klant tegelijk naar binnen en moeten andere klanten buiten wachten. Er mag alleen met pin betaald worden.

Alle zeilen
Door de harde maatregelen om het coronavirus tegen te gaan, krijgen veel ondernemers het de komende tijd moeilijk. Raymond verwacht ook de nodige inkomsten mis te lopen. “We moeten alle zeilen bijzetten. Met de afhaalservice verwachten we de schade zo beperkt mogelijk te houden…”

Raymond heeft daarvoor in zijn zaak en voor zijn zaak de nodige maatregelen getroffen. “Uiteraard nemen we de 1,5 meter afstand in acht. We attenderen onze klanten erop zich daaraan te houden. We hebben daartoe met tape strepen gezet in de zaak en voor de zaak. Verder wijzen we onze klanten met een bord voor de zaak op de regels die in verband met het coronavirus gelden…”

Goed te doen
Het werkt volgens Raymond omslachtig, maar het is goed te doen. ‘’Er mag maar één klant in de winkel binnen zijn om zijn of haar bestelling te doen. Die moet weer naar buiten en dan pas kan de volgende naar binnen. In de tussentijd maken wij de bestelling klaar en brengen we die desgewenst naar buiten. De markt is groot genoeg om even te wachten. Dit alles voeren we uit met zo min mogelijk contactmomenten…”

Betalingen gebeuren alleen met de PIN en de pinpas. “Contant geld is even taboe. Dat accepteren we even niet. We houden het pinapparaat schoon met alcoholdoekjes. En we werken met handschoentjes. We werken per slot van rekening met mensen en etenswaren. Daar is bij ons sowieso de grootste zorg voor…”

De (afhaal)service van Bram Ladage blijft overigens niet beperkt tot de eigen zaak. “We hebben bankjes voor de zaak staan. Die zijn niet van ons, maar van de gemeente. De afgelopen dagen zien we dat mensen daar toch regelmatig bij elkaar gaan zitten. En dat is natuurlijk niet de bedoeling…”

Bram Ladage Gouda
Wijdstraat 24 (0,11 km)
2801 KC Gouda

Routebeschrijving

Highlights info row image 0182 523 198

Highlights info row image Bericht sturen

Highlights info row image www.bramladage.nl

Highlights info row image Fastfoodrestaurant

EETCAFÉ NUSA

GEZELLIG EETCAFÉ WAAR JE INDONESISCH KAN ETEN

Eetcafé NUSA is een gezellig eetcafé waar je Indonesisch kan eten.

Het concept is een 5, 7 of 9 gerechten rijsttafel die je met elkaar besteld. Er is 1 voorgerecht; Soto Ayam. Er staan allerlei klassiekers op de kaart zoals Sateh Ayam, Rendang en Gado Gado, maar ook eigen creaties. Er is ook een dagschotel.

Wayan uit Bali kookt elke dag alles vers in eigen keuken en Joost runt de bediening.

Eetcafé Nusa zit Achter de Kerk, middenin de binnenstad van Gouda tegen over de Sint-Janskerk.

Eetcafé Nusa, Achter de Kerk 5, 2801 JW Gouda, tel. 06-55577032.

FILMHUIS GOUDA

Beanpole

Rusland, herfst 1945. In een militair hospitaal vol gewonde en invalide soldaten proberen twee vriendinnen de ellende uit het verleden te vergeten en betekenis te geven aan hun nieuwe leven. Een aangrijpend historisch drama geschoten in bijzondere kleuren.
De eerste herfst na de oorlog in het totaal verwoeste Leningrad (nu St. Petersburg) is het leven nog volledig ontregeld. Midden tussen vrouwen druk met de was, staat totaal verstijfd de jonge Iya, een dunne, bleke verpleegster met als bijnaam Bonestaak (Beanpole). Niemand kijkt op of om – hun collega in het militair hospitaal heeft vaker dergelijke black-outs. Het is de reden dat Iya werd weggestuurd van het front, waar ze haar goede vriendin Masha achterliet. Het verzorgen van de zwaargewonde patiënten biedt Iya een sprankje hoop. Prettig is ook dat de overwerkte maar bezielde hoofdarts zich vaderlijk over haar ontfermt, bijvoorbeeld met een extra rantsoen voor haar zesjarige zoontje Pashka. Op een dag staat Masha voor de deur. Ze trekt bij Iya in en regelt een baantje in het ziekenhuis. De twee hebben een intense band, die voor Iya echter ook verstikkend voelt – op haar schouders rust namelijk een grote schuld. Beide vrouwen worstelen om alle ellende en pijn achter zich te laten en zich te richten op een nieuwe toekomst. Het verleden zit echter diep verankerd in hun ziel, net als in die van het hele land. Regisseur Kantemir Balagov maakte met zijn debuut TESNOTA veel indruk. Zijn tweede speelfilm is geïnspireerd door het boek De oorlog heeft geen vrouwengezicht van Nobelprijswinnaar Svetlana Aleksijevitsj. Over het speciale kleurenfilter dat de sfeer van de film zo kenmerkt, zegt Balagov in De Filmkrant: ‘BEANPOLE (DYLDA) draait om de contradictie tussen kleuren. Het is een gevecht tussen trauma en het levenslicht.’

cast
Viktoria Miroshnichenko, Vasilisa Perelygina, Andrey Bykov

duur
130 min.

  • dinsdag 31 maart 2020, om: 20:00

Papicha

De burgeroorlog in Algerije, eind jaren negentig, is ook voor vrouwenrechten een roerige tijd. Het organiseren van een modeshow is voor een talentvolle jonge studente een manier om te strijden voor de onafhankelijkheid van vrouwen.
In Algerije woedt een burgeroorlog en religieuze fundamentalisten zaaien angst. Vrouwen worden onder druk gezet om de hijab te dragen via pamfletten met strenge kledingvoorschriften. De achttienjarige Nedjima (een knappe rol van Lyna Khoudri) zal dat nooit doen. De opstandige jonge studente maakt zinnenprikkelende jurken, die ze in de toiletten van nachtclubs in Algiers verkoopt aan papicha’s, hippe, jonge vrouwen. De vrijheid van vrouwen staat constant onder druk maar de onafhankelijke Nedjima laat zich niet gauw intimideren. Sommigen van haar vrienden houden het voor gezien en vertrekken naar Canada en Frankrijk, maar Nedjima blijft. In haar strijd voor vrijheid besluit ze een modeshow te organiseren. Dat kan niet zomaar goed gaan, maar de grote (persoonlijke) tegenslagen die Nedjima krijgt te verduren, maken haar alleen maar meer vastberaden. Regisseur Mounia Meddour maakt met PAPICHA haar debuut als speelfilmregisseur, na eerder twee documentaires te hebben gemaakt. Ze schreef ook het deels autobiografische scenario waarmee ze wil benadrukken dat de burgeroorlog meer was dan ‘aantallen slachtoffers’ en dat er ook gewone mensen van vlees en bloed waren die een toekomst zagen voor hun land. De film geeft een indringend beeld van een dappere en sterke jonge vrouw die vecht voor haar idealen terwijl haar land steeds radicaler wordt. In Algerije zelf werd de film verboden, maar is desalniettemin vertoond op enkele festivals en uiteindelijk zelfs namens het land ingestuurd naar de Oscars.

cast
Lyna Khoudri, Shirine Boutella, Amira Hilda Douaoud

duur
106 min.

  • dinsdag 31 maart 2020, om: 14:00
  • zondag 5 april 2020, om: 11:00
KUNSTUITLEEN GOUDA
van 7 maart tot en met 25 april

VINCENT MENTZEL: FOTOGRAFIE

Ruim vijftig jaar is Vincent Mentzel een beeldbepalende factor in de Nederlandse journalistieke fotografie. Als parlementaire fotograaf ontwikkelde hij een informele manier van werken, die de mens achter de politicus zichtbaar maakte. Met de indringende en verrassende portretten van machthebbers en politici won hij talloze prijzen. Zijn portret van koningin Beatrix werd de basis voor een postzegel en met een portret van Joop den Uyl won hij de World Press Photo. Omdat Mentzel vond dat zijn journalistieke onafhankelijkheid in gevaar kwam, nam hij afscheid van de politieke arena en verlegde hij zijn werkterrein naar internationale reportages. China, Japan en Tibet werden belangrijke onderwerpen. Hij richtte zich op het alledaagse en terloopse, en wist zo de sfeer van het menselijke over te brengen. Mentzel is ook een betrokken bestuurder: van 1980 tot en met 2005 was hij bestuurslid van World Press Photo, van 1980 tot 1985 bestuurslid van de Rotterdamse Kunststichting en van 2000 tot en met nu van het Amsterdamse FOAM. Zijn foto's worden wereldwijd in kranten en tijdschriften gepubliceerd. Hij portretteerde ook talloze kunstenaars, waaronder Man Ray, Jan Wolkers en Klaas Gubbels.

Vincent Mentzel, portret van koningin Beatrix, foto.

OPENINGSTIJDEN KUNSTUITLEEN
Openingstijden Kunstuitleen: wo. 13-17u00, do. 13-18u00, vr. 13-17u00 en za. van 11-15u00. Je kunt je auto parkeren op onze eigen parkeerplaats aan de achterzijde van het pand, te bereiken via de Boelekade. Zie voor meer informatie: www.kunstuitleengouda.nl.

De Uitloper - Ontwikkeling en design door CTRS.