FILMHUIS GOUDA

Judy

Renée Zellweger bewijst haar kunnen in deze geslaagde biopic over mega-filmster Judy Garland, die zich focust op de concerten die zij tegen het einde van haar leven gaf in Londen.
In 1939 kreeg de 17-jarige Judy Garland de (hoofd)rol van Dorothy in de succesvolle sprookjesverfilming THE WIZARD OF OZ en vanaf dat moment was ze meteen een wereldster. De film bracht haar een Oscar en roem dankzij het nummer Somewhere over the rainbow. Het leven dat volgde was aan de buitenkant één grote reeks van successen. Dat ze in 1968, in haar nadagen, voor een reeks concerten naar Londen moest afreizen om geld te verdienen voor haar familie, was blijk van een minder schitterende werkelijkheid achter de façade. JUDY toont Judy in haar periode in Engeland. De druk op haar is enorm, de concerten zijn uitverkocht en de verwachtingen zijn torenhoog. We zien een dansende en zingende Judy twijfelen, falen, instorten én gloriëren. Je voelt hoe goed Garland op de top van haar roem moet zijn geweest, wanneer je haar optreden in haar nadagen ziet. Flashbacks naar cruciale momenten in haar carrière schetsen het verloop van haar bewogen leven en carrière. Regisseur Rupert Goold baseerde zijn film op het toneelstuk ‘End of the Rainbow’. Hollywoodster Renée Zellweger overtuigt met precies de juiste mimiek, blik en uitdrukkingen. Mede dankzij de perfecte grime, choreografie en zang kan Zellweger volledig in haar rol opgaan. Niet verwonderlijk dat haar naam hoog scoort bij de bookmakers als het om de Oscars van volgend jaar gaat. JUDY is een intense ervaring en een genot om naar te kijken.

cast
Renée Zellweger, Jessie Buckley, Rufus Sewell

duur
118 min.

  • dinsdag 21 januari 2020, om: 14:00

The two popes

Paus Benedictus XVI is van plan af te treden en heeft een ontmoeting met zijn opvolger kardinaal Jorge Mario Bergoglio, de latere paus Franciscus. Met Anthony Hopkins en Jonathan Pryce heeft deze tragikomedie goud in handen.
Het is 2012 als de Duitser Joseph Ratzinger (Hopkins), dan Paus Benedictus XVI, genoeg heeft van zijn zware functie als hoofd van de Rooms-Katholieke Kerk. Hij wil aftreden – wat hoogst ongebruikelijk is: paus ben je tot je dood. Benedictus nodigt de Argentijnse kardinaal Jorge Mario Bergoglio (Pryce) uit, die bij zijn verkiezing in 2005 als tweede eindigde. In het pauselijk zomerpaleis buiten Rome voeren de twee dagenlang gesprekken over het geloof, filosofie en de rol van de Katholieke Kerk in de huidige tijd. Paus Benedictus is een orthodoxe gelovige, terwijl Bergoglio veel liberalere standpunten heeft. Ze staan ook duidelijk anders in het leven: de één is een echte intellectueel, terwijl de ander meer een man van het ‘gewone volk’ is. Dat blijkt wel uit hun soms vermakelijke, maar altijd stevige gesprekken. Ze gaan geen onderwerp uit de weg. Ook privékwesties en voetbal komen aan de orde, net als de schandalen binnen de Rooms-Katholieke Kerk. En ondanks hun totaal verschillende karakters geven ze elkaar de ruimte en laten ze elkaar in hun waarde. Regisseur Fernando Meirelles (CIDADE DE DEUS, THE CONSTANT GARDENER) verfilmde het scenario van Anthony McCarten, die eerder biopics schreef als THE THEORY OF EVERYTHING, DARKEST HOUR en BOHEMIAN RHAPSODY. THE TWO POPES is geïnspireerd op ware gebeurtenissen, maar het is twijfelachtig of deze ontmoeting werkelijk heeft plaatsgevonden. Dat is niet belangrijk voor de film, waarin Hopkins en Pryce – ze lijken opvallend goed op de twee pausen – schitteren als sterren aan de hemel.

cast
Jonathan Pryce, Anthony Hopkins, Juan Minují­n

duur
125 min.

  • dinsdag 21 januari 2020, om: 20:00
  • zondag 26 januari 2020, om: 15:00
  • zondag 2 februari 2020, om: 11:00
  • donderdag 6 februari 2020, om: 20:00
KUNSTUITLEEN GOUDA
8 januari tot en met 29 februari

UIT HOUT GESNEDEN: houtsnedes van verschillende kunstenaars

De gemeenschappelijke deler van de tentoongestelde kunstwerken is dat ze allemaal uit een houten plaat zijn gesneden, maar verder verschillen ze in stijl, onderwerp en kleur.

De houtsnede is de oudst bekende prenttechniek en werd in de negende eeuw in China uitgevonden, maar het duurde nog tot in de vijftiende eeuw voordat ze in Europa werd toegepast. Het is een zogenaamde 'hoogdruktechniek': daarbij wordt het hout rondom de afbeelding weggestoken en blijven de hoge delen over. Nadat deze zijn ingeïnkt, wordt een vel papier op het hout gelegd en door de drukpers gehaald. De afdruk is de houtsnede. Omdat hout redelijk stug is, zijn de lijnen vaak grof en recht. De nerf van het hout wordt overigens ook mee afgedrukt en is daarom vaak zichtbaar in de prent.

De tentoonstelling toont uiteenlopende houtsnedes van Pierre Alechinsky, Henriëtte Boerendans, Aimé Crince le Roy, Conny Denis, Arjenne Fakkel, Bea Farenhorst, Olivier Julia, Marianne de Moor, Vincent van Ojen, Tom Thijsse, Herrero Xavier en Hans Wap.

OPENINGSTIJDEN KUNSTUITLEEN
Openingstijden Kunstuitleen: wo. 13-17u00, do. 13-18u00, vr. 13-17u00 en za. van 11-15u00. Je kunt je auto parkeren op onze eigen parkeerplaats aan de achterzijde van het pand, te bereiken via de Boelekade. Zie voor meer informatie: www.kunstuitleengouda.nl.

MUSEUM GOUDA

Geschiedenis van Gouda komt tot leven

In Museum Gouda komt de geschiedenis van Gouda tot leven met eeuwenoude altaarstukken die de beeldenstorm hebben overleefd, met ontwerptekeningen voor de Goudse Glazen en met schuttersstukken uit de 17e eeuw. De bezoeker ontmoet Erasmus, die in Gouda opgroeide, en Dirck Crabeth, die in opdracht van Willem van Oranje en Philips II werkte. De bezoeker staat oog in oog met schilderijen van Daubigny, Redon, Fantin-Latour, Weissenbruch en Tholen. Topstukken! Museum Gouda is gespecialiseerd in religieuze kunst uit de 16e eeuw, Haagse School uit de 19e eeuw en Gouds Plateel uit de 20e eeuw.

Kinderen voortaan gratis naar Museum Gouda

2019 was een succesvol jaar voor Museum Gouda, want ook het afgelopen jaar ontving het stadsmuseum meer bezoekers dan de ten doel gestelde 40.000. Maar liefst 49.000 mensen kwamen naar het museum of bezochten het Nelson Mandela Centrum (voor De woonkamers van Gouda Oost). Absolute publiekslieveling was de tentoonstelling Lage Landen, een samenwerking met het Rijksmuseum en vier andere stadsmusea.

Ook steeds meer kinderen weten de weg naar het Goudse museum te vinden. Om de jeugd nog meer in contact te brengen met de eigen geschiedenis gaat het museum dit jaar een stap verder: kinderen t/m 17 jaar mogen gratis naar binnen. Marc de Beyer, directeur Museum Gouda: “Hiermee zeggen we: het museum is van en voor iedereen, maar vooral voor jullie!”

Jonge bezoekers
Ook het doel qua aantal jonge bezoekers werd wederom behaald (3.100). Dat was mede te danken aan het Huis van Sinterklaas. De Beyer: “We zijn blij dat de goedheiligman wederom bij ons kwam logeren en we zien al uit naar zijn komst dit jaar”. Ook de reguliere schoolprogramma’s waren populair. “We vertalen de geschiedenis naar het leven van de kinderen in het hier & nu en laten zien dat een museum bezoeken leuk en verrassend is en niet alleen voor deftige dames en heren”.

Interactieve stadsmaquette
Trots van Museum Gouda is de stadsmaquette. Marc de Beyer: “De verwachting is dat we in maart een interactieve presentatie bij deze maquette openen. Je kunt dan echt het Gouda van 1562 beleven, struinen door onze laatmiddeleeuwse stad en meer leren over de geschiedenis van Gouda.”

Van visueel vuurwerk tot kaarslicht
Ook 2020 belooft een mooi jaar te worden. Vanaf 22 januari is Cold Case Gouda te zien. Deze interactieve familietentoonstelling laat de bezoeker kennismaken met nieuwe technieken in archeologisch en forensisch onderzoek, waaronder dat rond de Sint-Janskerk in 2017.

Tot 11 mei is het visuele vuurwerk van Stilleven te zien: wat betekent het stilleven voor kunstenaars als Jan Sluijters, James Ensor, Pyke Koch, Charley Toorop en Erwin Olaf?

Daarna duikt Museum Gouda in het hoofd van de verzamelaar: waar komt zijn of haar passie vandaan? De Beyer: “We zijn er bijzonder trots op dat we een Gouwenaar thuisbrengen; de achttiende-eeuwse geneesheer Jan Bleuland  (naamgever van het ziekenhuis). Zijn wetenschappelijke verzameling – met allerlei preparaten op sterk water – komt speciaal voor deze tentoonstelling naar Gouda.”

Museum Gouda eindigt het tentoonstellingsjaar met Kaarslicht, over het gebruik van kaarslicht in de kunst. “Dit wordt een spectaculaire kunst- en belevingstentoonstelling vol zeventiende- en negentiende-eeuwse schilderijen waarin kaarslicht centraal staat. We geven hiermee een inhoudelijke draai aan Gouda kaarsenstad.”

Gesponsord
De Uitloper - Ontwikkeling en design door CTRS.