FILMHUIS GOUDA

Mi vida

Overtuigende coming-of-middle-agefilm van Hollandse bodem over het realiseren van je dromen, ook al ben je 60+. Met een sterk acterende Loes Luca in een glansrol.
De 63-jarige Schiedamse kapster Lou (Luca) weet niet zo goed hoe ze verder moet in het leven. Om over haar toekomst na te denken verkoopt ze haar kapperszaak en vertrekt voor een taalcursus Spaans naar Cádiz, dat ze ooit met haar vader bezocht. Voor lange of voor korte tijd? Lou weet het nog niet, haar betrokkenheid bij haar gezin en de buurt zijn sterk. Eerst maar eens die cursus. Lou’s start in Cádiz is niet veelbelovend. Haar medestudenten zijn jaren jonger en hebben niets met haar gemeen. Bovendien botst ze direct al met haar temperamentvolle docente Andrea (Elvira Mínguez). Maar als de twee elkaar wat beter leren kennen blijkt Andrea met soortgelijke problemen te worstelen als Lou: gekoesterde dromen die niet uitkomen. Moeten ze niet eindelijk eens gaan doen wat ze eigenlijk al heel lang willen? Maar zelfs dan blijken de banden met thuis nog erg sterk, zeker als Lou’s kinderen lucht krijgen van haar plannen. Ze komt toch zeker wel oppassen? In veel films en series met actrice Loes Luca is zij de aangever, de gangmaker. In MI VIDA, speciaal op haar lijf geschreven, speelt ze een bedeesde, keurige vrouw die wel dromen heeft, maar die ze vooral voor zichzelf houdt. En ook in zo’n rol blijkt Luca zich thuis te voelen. MI VIDA is een film met een hart – na afloop zou je zo naar Spanje willen afreizen.

cast
Loes Luca, Elvira Mínguez, Anniek Pheifer

duur
88 min.

  • woensdag 22 januari 2020, om: 20:00
  • vrijdag 24 januari 2020, om: 18:30

Judy

Renée Zellweger bewijst haar kunnen in deze geslaagde biopic over mega-filmster Judy Garland, die zich focust op de concerten die zij tegen het einde van haar leven gaf in Londen.
In 1939 kreeg de 17-jarige Judy Garland de (hoofd)rol van Dorothy in de succesvolle sprookjesverfilming THE WIZARD OF OZ en vanaf dat moment was ze meteen een wereldster. De film bracht haar een Oscar en roem dankzij het nummer Somewhere over the rainbow. Het leven dat volgde was aan de buitenkant één grote reeks van successen. Dat ze in 1968, in haar nadagen, voor een reeks concerten naar Londen moest afreizen om geld te verdienen voor haar familie, was blijk van een minder schitterende werkelijkheid achter de façade. JUDY toont Judy in haar periode in Engeland. De druk op haar is enorm, de concerten zijn uitverkocht en de verwachtingen zijn torenhoog. We zien een dansende en zingende Judy twijfelen, falen, instorten én gloriëren. Je voelt hoe goed Garland op de top van haar roem moet zijn geweest, wanneer je haar optreden in haar nadagen ziet. Flashbacks naar cruciale momenten in haar carrière schetsen het verloop van haar bewogen leven en carrière. Regisseur Rupert Goold baseerde zijn film op het toneelstuk ‘End of the Rainbow’. Hollywoodster Renée Zellweger overtuigt met precies de juiste mimiek, blik en uitdrukkingen. Mede dankzij de perfecte grime, choreografie en zang kan Zellweger volledig in haar rol opgaan. Niet verwonderlijk dat haar naam hoog scoort bij de bookmakers als het om de Oscars van volgend jaar gaat. JUDY is een intense ervaring en een genot om naar te kijken.

cast
Renée Zellweger, Jessie Buckley, Rufus Sewell

duur
118 min.

  • dinsdag 21 januari 2020, om: 14:00

The two popes

Paus Benedictus XVI is van plan af te treden en heeft een ontmoeting met zijn opvolger kardinaal Jorge Mario Bergoglio, de latere paus Franciscus. Met Anthony Hopkins en Jonathan Pryce heeft deze tragikomedie goud in handen.
Het is 2012 als de Duitser Joseph Ratzinger (Hopkins), dan Paus Benedictus XVI, genoeg heeft van zijn zware functie als hoofd van de Rooms-Katholieke Kerk. Hij wil aftreden – wat hoogst ongebruikelijk is: paus ben je tot je dood. Benedictus nodigt de Argentijnse kardinaal Jorge Mario Bergoglio (Pryce) uit, die bij zijn verkiezing in 2005 als tweede eindigde. In het pauselijk zomerpaleis buiten Rome voeren de twee dagenlang gesprekken over het geloof, filosofie en de rol van de Katholieke Kerk in de huidige tijd. Paus Benedictus is een orthodoxe gelovige, terwijl Bergoglio veel liberalere standpunten heeft. Ze staan ook duidelijk anders in het leven: de één is een echte intellectueel, terwijl de ander meer een man van het ‘gewone volk’ is. Dat blijkt wel uit hun soms vermakelijke, maar altijd stevige gesprekken. Ze gaan geen onderwerp uit de weg. Ook privékwesties en voetbal komen aan de orde, net als de schandalen binnen de Rooms-Katholieke Kerk. En ondanks hun totaal verschillende karakters geven ze elkaar de ruimte en laten ze elkaar in hun waarde. Regisseur Fernando Meirelles (CIDADE DE DEUS, THE CONSTANT GARDENER) verfilmde het scenario van Anthony McCarten, die eerder biopics schreef als THE THEORY OF EVERYTHING, DARKEST HOUR en BOHEMIAN RHAPSODY. THE TWO POPES is geïnspireerd op ware gebeurtenissen, maar het is twijfelachtig of deze ontmoeting werkelijk heeft plaatsgevonden. Dat is niet belangrijk voor de film, waarin Hopkins en Pryce – ze lijken opvallend goed op de twee pausen – schitteren als sterren aan de hemel.

cast
Jonathan Pryce, Anthony Hopkins, Juan Minují­n

duur
125 min.

  • dinsdag 21 januari 2020, om: 20:00
  • zondag 26 januari 2020, om: 15:00
  • zondag 2 februari 2020, om: 11:00
  • donderdag 6 februari 2020, om: 20:00

The good liar

Helen Mirren en Ian McKellen schitteren in een intrigerende film over bedriegen en bedrogen worden. Over de geheimen die we hebben en de bereidheid leugens te willen geloven.
Roy Courtnay (McKellen) is meesteroplichter. Inmiddels op leeftijd wil hij nog één keer een grote slag slaan. Via een datingsite zoekt hij een slachtoffer en belandt zo bij de rijke weduwe Betty McLeish (Mirren). Vanaf hun eerste afspraak valt zij als een blok voor Roys charmes. Wat voor Roy als een routineklus begon, wordt gecompliceerd als hij gevoelens voor Betty ontwikkeld. Dat Betty’s kleinzoon achterdochtig meekijkt en naspeuringen in zijn verleden doet, werkt niet in Roy’s voordeel. Het is een genot om de chemie tussen de twee ervaren topacteurs te ervaren: McKellen als de doortrapte en vileine Roy is een meester in de leugen en neemt ook de kijker helemaal voor zich in; hij heeft duidelijk plezier in zijn rol. En Mirren brengt in de ogenschijnlijk naïeve Betty een gelaagdheid aan die blijft intrigeren. Scène voor scène komen we steeds verder tot de kern, waar ons nog een verrassing wacht. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Nicholas Searle en speelt in Londen en Berlijn. Mirren en McKellen krijgen steun van Jim Carter (DOWNTON ABBEY), als de partner-in-crime van Roy en Russel Tovey (QUANTICO) als Betty’s kleinzoon. Regisseur Bill Condon, die eerder met McKellen samenwerkte in MR. HOLMES, maakte van THE GOOD LIAR een spannend drama.

cast
Helen Mirren, Ian McKellen, Russel Tovey, Jim Carter

duur
110 min.

The farewell

In dit hartverwarmende familieportret besluit een Chinese familie oma niet in te lichten over haar terminale ziekte, maar improviseren ze een groot bruiloftsfeest om nog eenmaal samen te komen.
In THE FAREWELL volgen we de Chinese Billi (Awkwafina), een aspirant-schrijfster die opgroeit in New York. Als blijkt dat haar grootmoeder Nai Nai – zij woont nog in China – aan terminale longkanker lijdt, besluit de familie, tegen Billi’s (verwesterde) principes in, oma niet over haar dodelijke ziekte te vertellen. In plaats daarvan plannen ze een bruiloft in in Changchun (China), als voorwendsel zodat de hele familie afscheid van haar kan nemen. Aangezien Billis ouders Haiyan en Jian bang zijn dat hun dochter het geheim zal verklappen, wordt zij uitgesloten van het feest en blijft in Amerika achter. Dat zint Billi helemaal niet en op eigen houtje neemt ze alsnog het vliegtuig naar China. Eenmaal in Changchun komt Billi in aanraking met het leven dat ze als 6-jarige moest achterlaten, ze leert haar bijzondere grootmoeder opnieuw kennen en ontdekt de kracht van onuitgesproken liefde. THE FAREWELL, geregisseerd en geschreven door Lulu Wang (TOUCH, POSTHUMOUS) is een opmerkelijk familieportret dat deels gebaseerd is op een ‘waargebeurde leugen’ uit Wangs eigen leven: net als in de film, besloot ook haar familie in het echt haar oma niet op de hoogte te stellen van diens gediagnostiseerde kanker. Los van eventuele ethische vraagtekens die hierbij gezet kunnen worden, is het resultaat een prachtige en ontroerende film over individuen die elk, ondanks hun culturele verschillen, op hun eigen manier moeten zien om te gaan met het naderende verlies.

cast
Awkwafina, Shuzhen Zhao, Tzi Ma

duur
100 min.

Gesponsord
De Uitloper - Ontwikkeling en design door CTRS.